Κυριακή 22 Αυγούστου 2010

ओ ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ

O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς στο Διεθνές Φεστιβάλ Εικαστικών του Αιγαίου της Ανδρου.

To Διεθνές Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών που διοργανώνει κάθε χρόνο ο πολιτι στικός σύλλογος ‘’ΤΟ ΣΚΟΥΜΠΙ’’ παρουσιάζει και φέτος στη νησιωτική Ελλά δα τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο 2010 δύο κύριες εκθέσεις εικαστικών και αγι ογραφίας με καταθέσεις διακεκριμένων Ελλήνων Ελλήνων και Διεθνών δημιουρ γών παράλληλα με εκθέσεις φωτογραφίας, παιδικής ζωγραφικής, μαγειρικής, λαο γραφίας στο χώρο τέχνης του Γυμνασίου στο Γαύριο της Ανδρου.
Συνεχίζοντας το σημαντικό πολύχρονο ταξίδι του στα πολιτιστικά δρώμενα της Ελλάδας και του εξωτερικού το ‘’ΣΚΟΥΜΠΙ’’ διανύει τα τελευταία χρόνια εν διαφέρουσες διαδρομές που χάραξαν το πλέον σύγχρονο και μοναδικό τρόπο επι κοινωνίας με το φιλότεχνο ευρύ κoινό .
Στις διαδοχικές σπονδυλωτές εκθέσεις εκτίθενται αποκλειστικά αυθεντικά έργα τέχνης και οι εκθέσεις του προβάλλονται σε sites,blogs στο ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ .Σύμφωνα με τις πρόσφατες αναφορές οι εκθέσεις του θεωρούντε εφάμμιλες με τις εκθέσεις των ιδρυμάτων Γουλανδρη και Κυδωνιέως.
O ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που μαζί με τη πρόεδρο του ΣΚΟΥΜΠΙ Ειρήνη Μαμάη διοργανώνουν το Φεστιβάλ επισημαίνει πως :’’H οσμωτική μέθεξη που δημιουργεί ως εικαστικός θεσμός το Φεστιβάλ προέρχεται από την εξέλιξη των θέσεων στην δημιουργία που τολμούν οι εξαίρετοι καλλιτέχνες που συμμετέ χουν . Στις εκθέσεις συνυπάρχουν πολλές μορφές απόδοσης :ζωγραφική, γλυ πτική, υαλογλυπτική, ξυλογλυπτική, ψηφιδωτά, φωτογραφία, κολάζ, αγιογραφία και συνθ σεις που αξιοποιούν τομές ενδυναμώνοντας την αισθαντικότητα της προοπτικής . Οι συλλήψεις συνειδητοποιούν το θεατή παρέχοντας τη γνώση της απτότητας και τη σχετικότητα στην υφή κάθε ματιέρας. Σε κάθε έκθεση οι δημιουργοί συμμετέχουν με διαφορετικά έργα τους ενώ ανανεώνονται οι συμμετοχές που πάντα επιλέγοντε από επιτροπή κορυφαίων ιστορικών τέχνης και πνευματικών ανθρώπων. Οι πρωτότυποι ρυθμοί του Φεστιβάλ για την Ελλάδα εχουν σταθεί παράδειγμα και έναυσμα για τη δημιουργία παρόμοιων εκθέσεων και αποτελούν σχολή προσέγγισης και προβολής του σύγχρονου δημιουργού. Ετερόκλητες ομοιογένειες δημιουργούνται από τη σύζευξη των καλλιτεχνών και στη παρούσα εικαστική κατάθεση.
Η ενότητα των έργων τους προέρχεται από το συνδυασμό της εννοιακής συνει δησιακής συγκυρίας με το ρεαλιστικό στοιχείο που επιδιώκουν οι συγκεκριμένοι δημιουργοί. Μέσα από νεωτεριστικές και πρωτότυπες προσεγγίσεις δένουν ευπρόσδεκτα ενδόμυχες ψυχικές καταστάσεις σε γραμμικές ματιέρες με αλλοτε αφαιρετικές εικόνες και άλλοτε από τυπώνοντας μια άλλη πλευρά της πραγματικότητας. Μεταφέρουν μια μνημονική διάθεση με αποσπασματικό κλοιό από ονοματογραφικές σωματογραφίες, έντεχνες συλλήψεις, εκλεκτιστικά ιδεογράμματα και ιδιότυπα νεφελώματα. Η πλήρης όσμωση των δυνάμεων προκαλείτε ευθύβολα από ένα δρώμενο ανεπανάληπτης ευκρίνειας που οδηγεί το θεατή στα μονοπάτια της εικαστικής μέθεξης.’’
Οι αγιογράφοι που συμμετέχουν στην έκθεση αγιογραφίας στο Ναό της Αγ.Σοφίας στο Ανω Γαύριο είναι οι:Μ.Κοττά, Ι.Ντούρου, Ε.Τεντόμα, Αφροδίτη Πατίκα, Κ. Μπόκος, Γ.Φυτίλης, Καίτη Μωραίτη, Β.Μαντέλου, Ε.Τούντα, Ζηνοβία Μπίμπα, Μ. Ναντιρασβίλ .
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο χώρο τέχνης του Γυμνασίου στο Γαύριο είναι oι:Στέλλα Κοντοτσίτα,Γκέρτα Καζάκου,Ειρήνη Μαμάη,Ζε ράρ Μενίγκου, Π.Μωραίτης,Βασιλική Μαντέλου,Ερρίκος Μαμαλάκης,Καλιόπη Μαυρογόννατου, Καίτη Μωραίτη,Ισιδώρα Ντούρου,Στέλλα Πέτροβα,Πέτια Δημή τροβα,Τζέκος Παύλοφσκι,Μαρία Παππά ,Ειρήνη Πέννα,Δήμος Πατρίδης, Πέτρος Παπαποστόλου, Ιωάννης Παράσχος,Γιούλη Ράνιου,Εφη Ρουσογιαννάκη,Δώρα Σκουτέρη,Ελένη Αρματά,Μαρία Σιδέρη,Μαριολή Υψηλάντη,Διαμαντής Τσί τουρας,Κωνσταντίνος Φωκάς,Χοτ Λάινε ,Δημήτρης Φακίς,Β.Μαντέλου,Μελίνα Αποστολίδου,Χριστίνα Αγγέλα,Υβόνη Αγιούπ,Αντώνης Απέργης,Μαρία Βουμ- βουλάκη,Ηλίας Γιαννούλης,Δανάη Γραμμένου, Κωνσταντίνος Γεωργαλίδης,Ελενα Γιέλσιν,Γ.Γεωργακόπουλος.
Στις παράλληλες εκδηλώσεις του φεστιβάλ έγινε το λαικό πανηγύριπου ήταν αφιε ρωμένο στα 100 χρόνια από τη γέννηση του δημιουργού Ν.Ζούρα-Καμπεράκη και η ομιλία της Ουρανίας Νίκα-Λούπεση για τα ήθη και έθιμα της Ανδρου. Συγχαρητήρια για τις δραστηριότητες του ΣΚΟΥΜΠΙ εστειλαν πολιτικές προσω πικότητες και ο Πατριάρχης κ.Βαρθολομαίος.
Οι έκθεσεις είναι ανοικτές καθημερινά τις ώρες λειτουργίας των χώρων.
Οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ θα ολοκληρωθούν με τη παρουσίαση στις 17 Σεπτε μβρίου στο Ναό της Αγ.Σοφίας.

Σάββατο 14 Αυγούστου 2010

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΣΤΟ ΛΕΟΝΤΙΟ ΠΕΤΜΕΖΑ

Kυκλοφόρησε από τις εκδόσεις του Διεθνούς Ιδρύματος ‘’Γ.Κουτσοχέρα-Λ.Στρέφη’’ του 2010 νέο βιβλίο του διαπρεπούς ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά το εκτο κατά σειρά’’Γιάννης Κουτσοχέρας,ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’
Η επιλογή της ανθρώπινης κλίμακας από το συγγραφέα είναι ενδεικτική και για το είδος των διαστάσεων και των απαιτήσεων . Το βιβλίο αυτοαμυνόμενο δεν αποτελεί βιογραφία αλλά με φίνες εντάσεις και στοιχεία εμπεριέχει κάθε τι που ενορχηστρώνει, και περικλείνει τη σοβαρότητα της ενατένησης. Με ιδιαίτερες υφέσεις κατορθώνει να καταγράψει και να αποδώσει αναπόσπαστα ένα μοναδικό διακοσμητικό φουτουρισμό με αξεπέραστη πρωτοπορία. Το ύφος του Λεόντιου Πετμεζά ως αποτέλεσμα μακροχρόνιας ενασχόλησης λειτουργεί σαν εργαλείο με συνδρομή στη μορφολογική μέθη των επεμβάσεων. Η εμπεριστατωμένη μορφή της γραφής της επιτρέπει στην χρωματική τονικότητα να διατρέχει εννοιολογικές καλλύψεις.
Στην απόλυτη αποκάλυψη της παρεπιδημεί έντονα μια προέκταση που συνυπάρχει με την αίσθηση του ορατού και του ονειρικού αποτελέσματος. Η συνειδητή γνώση του συγγραφέα εμφανίζει συχνά ένα ακόμη άγνωστο μέρος ψυχής της. Χωρίς να κρύβει το βάθος αφήνει να αναδυθούν στη βάση της κάθε επιφάνειας μορφές παρορμήσεων και των αλλεπάλληλων εσωτερικών φωνών. Επιτελεί μία επικοινωνία άλλοτε συμβολική και άλλοτε αφηρημένη ανάμεσα στο συνειδητό και το ασυνείδητο. Οι νοητικές εικόνες της περιγραφής της πορείας του Γιάννη Κουστοχέρα ωθούμενες από κάποιο ερέθισμα μορφοποιούνται στη διάσταση της πραγματικότητας που παίρνει χρώμα και χροιά από το συναίσθημα. Αυτή η κατάσταση τη στιγμή της σύλληψης γίνεται μαγική, μεταφέροντας κινούμενους κόσμους με θεματογραφικές απεικονίσεις. Σε κάθε κεφάλαιο με θαυμαστό και φευγαλέο τρόπο μέσα από τις διαθλημένες ακτίνες παρακολουθούμε την κίνηση που αιχμαλωτίζει ένα κυρίαρχο αίτημα. Αποτελεί επίτευγμα λαξευμένο από τις ταλαντώσεις συνειρμών που απαντούν σε ρυθμικούς βηματισμούς επηρεασμένους από την σκιαγράφηση, την λυρική ονειροπόληση, τον ρεαλισμό, την πεζότητα και το λόγο. Η τεχνική του Λεόντιου Πετμεζά επιβεβαιώνει την ύπαρξη της φόρμουλας και την σημασία της αποφασιστικής παρόρμησης στην οποία η πηγή της έμπνευσης εμψυχώνει τον αναγνώστη.

ΡLAMEN BOMEN
Kαθηγητής

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΙΑ ΣΤΟ ΛΕΟΝΤΙΟ ΠΕΤΜΕΖΑ

ΜΕΤΆΦΡΑΣΗ


Kυκλοφόρησε από τις εκδόσεις του Διεθνούς Ιδρύματος ‘’Γ.Κουτσοχέ ρα-Λ.Στρέφη ‘’του 2010 νέο βιβλίο του διεθνούς ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά το εκτο κατά σειρά’’Γιάννης Κουτσοχέρας,ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’
Το βιβλίο ως αποτέλεσμα μελέτης και ερευνας του Λεόντιου Πετμεζά παραθέτει γόνιμα στοιχεία από το ειδικό βάρος της γήινης στόφας του γνωστού διανοούμενου. Με πειστικότητα και ανάταση οικουμενισμού ο συγγραφέας διατυπώνει επαρκώς μια γνώμη για συναρτήσεις, επαληθεύ σεις και αναλύσεις με ωστόσο ορθολογικές προσβάσεις. Πρόκειται για μια σχηματοποίηση, για μια ενατένιση και επανατένιση που δεν μεταβά λει τον αρχικό ιστό αλλά συντάσεται σε ένα κρεσέντο ανασυγκρότησης με ανάλογες λύσεις. Η πρόσληψη της πραγματικότητας του ποιητή εδώ συμπορεύεται σε μέγιστο βαθμό με την ανάγκη της ερμηνείας σε συνθή κες διερμήνευσης. Στη διάκεια του διάβασματος ο αναγνώστης αφομοιώ νει και αποκομίζει τη μαγεία της θεματολογίας του βιβλίου και καταλα βαίνει πως λειτουργεί κάθε τι . Ειδικά αντιλαμβάνεται γιατί στη διάρκεια της διευθέτησης και της διεργασίας όσων επιτελεί στη ζωή του ο ποιητής τα πάντα ανατρέπονται επιφυλάσσοντας εκπλήξεις .
Ο ακατάπαυστος συνειρμός της ενέργειας και της μεταλλαγής από το χρόνο και τον τόπο, η εξερεύνηση σε βάθος των στοιχείων και η δυνατότητα επίγνωσης της διαδικασίας διανοητικής επικοινωνίας και αφήγησης εμψυχώνει κάθε πρόταση του συγγραφέα. Θεματολογικά ασκεί μεγάλη έλξη επάνω της η πρωτότυπη φιγούρα του ανθρώπου Γιάννη Κουτσοχέρα που ζει μέσα σε ιστορικές ,μεταφυσικές ή άλλες διαστάσεις θεωρώντας ωστόσο την διαδικασία καταγραφής ως βάση σ’ ένα περιβάλλον από το οποίο αισθάνεται μια έντονη αποστασιοποίηση. Στην περίπτωσή του η ποιητική δημιουργία γίνεται μέρος ενός παραμυθιού της σύγχρονης αφήγησης και των ορισμών της καθώς, έχοντας περάσει από διαφορετικά μεταξύ τους στάδια κατάληξε σε ένα συγκεκριμένο τρόπο διεξαγωγής. Η πλούσια άλλωστε ευρηματικότητα του Λεόντιου Πετμεζά στο στήσιμο του βιβλόυ αναπτύσσει μια επικοινωνία και ένα συνεχή ατέλειωτο διάλογο με το χαρακτήρα του κάθε αναγνώστη. Αναμφίβολα προσεγγίζει πολλαπλά νοήματα που θυμίζουν παρατακτικές παραστάσεις, τονισμένες σε κύκλους όπου η παρουσία της έρευνας απεικονίζει τη ζωντάνια κάθε ειδώλου .


Κάτια Βελώνια -Dardano
Kαθηγήτρια Καλών Τεχνών-Συγγραφέας

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ Λ.ΠΕΤΜΕΖΑ

Kυκλοφορεί το νέο βιβλίο του ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά ’’Γιάννης Κουτσοχέρας,ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνεί δησης’’


Kυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Διεθνούς Ιδρύματος ‘’Γ.Κουτσοχέ ρα-Λ.Στρέφη’’ του 2010 νέο βιβλίο του ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πε τμε ζά το εκτο κατά σειρά’’Γιάννης Κουτσοχέρας,ο ηθοπλάστης διανοού με νος της πολιτικής συνείδησης’’.
Πρόκειτε για ένα δοκίμιο ήθους ,μια εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμέ νη ερευνα γύρω από τη ζωή και τη πορεία του γνωστού ποιητή ,νομικού και πολιτικού στο οποίο ο συγγραφέας ανιχνεύοντας διερευνητικά τη ψυχή του με επιχειρήματα δίνει απαντήσεις και ενημερώνει τον αναγνώ στη για τη παρουσία του. Στην απόλυτα ενδιαφέρουσα περιπλάνηση του Λεόντιου Πετμεζά η ρέουσα έμπνευση γίνεται καθαρά εικαστική. Έχοντας συνοδοιπόρο και σύμμαχο τη σχεδίαση η θέση του απέναντι στο Γιάννη Κουτσοχέρα ανοίγει διόδους, διεξόδους και λεωφόρους χρή σιμους σε ότι ακολουθεί. Η συγγραφική φλόγα του φτάνει στην πολύ πόθητη λύτρωση, στη κάθαρση αφού πρώτα εξηγεί κάθε τι που συνδέεται με την διάσταση της ύπαρξης του διανοούμενου πνευματικού ανθρώ που. Χαρακτηριστικό για το βιβλίο ειναι το γεγονός πως περνά στη θεματολογία του στοιχεία από το προσωπικό και επαγγελματικό περί γυρο του ποιητή ,από το χώρο στον οποίο κινήθηκε και διαχρονικά τόνισε την οντότητα του ανάμεσα σε φυσιογνωμίες από ένα περιβάλ λον γνώριμο μια και μιλάμε για συνανθρώπους μας , του δημόσιου και πολιτικού βίου που διακρίθηκαν για την δράση τους .
Το αρχικό τρυφερό ατένισμα του συγγραφέα στο συγκεκριμένο κύκλο με ευλαβική έκσταση είναι μια υπερβατική θεώρηση που σχετίζεται άμεσα με αδιάπτωτες εντάσεις και χαράζει μορφωτικά τα θετικά και φωτεινά στοιχεία της εμπειρίας που όμως δεν επιτείνουν την πόλωση των δυνάμεων της κοινωνίας στην οποία ζούμε και βιώνουμε αλλά δρούν ενωτικά και συμφιλιωτικά .Παρακολουθώντας την τροπή των γεγονότων η γραφή φτάνει να γίνεται εξομολόγηση που μας κάνει να εντρυφούμε και να εντείνουμε ως αναγνώστες σε οτι παραθέτει ο συγγραφέας. Να συνδέουμε τις εκδοχές που καλύπτουν τους ισχυρισμούς πέρα από την ατομική οπτική. Η κριτική του Λεόντιου Πετμεζά επιτελείτε ανάμεσα στο συλλογικό και το προσωπικό πλαίσιο βαθμιαία και σταδιακά . Αναδεικνύει το προσχέδιο μιάς αναδρομής που συνιστά ιδιαίτερα και αποκλειστικά την ένταξη σε επισημάνσεις που συνδέονται αμετάκλητα με την συνείδηση, την ευθύνη ,την αντίρρηση και την προσφυγή στη λήθη. Αξιώνοντας από τον αναγνώστη την πλήρη αισθητικοποίηση που διευρύνει τους νοητικούς προκαθορισμούς .

Κώστας Χατζηγεωργίου

Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010

ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ

Kυκλοφορεί το νέο βιβλίο του ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά
’’Γιάννης Κουτσοχέρας, ο ηθοπλάστης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’

Δεκα εξι χρόνια από το θάνατο του σημαντικού νομικού πολιτικού και ποι ητή Γιάννη Κουτσοχέρα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Διεθνούς Ιδρύμα τος ‘’Γ.Κουτσοχέρα-Λ.Στρέφη ‘’του 2010 το νέο βιβλίο-δοκίμιο του ιστορι κού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά με τίτλο’’Γιάννης Κουτσοχέρας, ο ηθοπλά στης διανοούμενος της πολιτικής συνείδησης’’. Στις ενότητες του παρεπιδη μούν με αιρετικό τρόπο ο χώρος της ψυχικής μυστικότητας του ποιητή με το κo σμοαισθησιακό πολιτικό σασπένς που εισάγει τους αναγνώστες σε μια ποίηση αποκάλυψης των αισθήσεων. Ο συγγραφέας αγγίζοντας το παλμό του σύγχρονου σημερινού ανθρώπου με διαλεκτικό όμως λυρισμό αναδημιουργίας εμβαθύνει με λογοτεχνική αδεία στις καταστάσεις της ζωής και της εμπειρίας του πνευματικού ανθρώπου που περιγράφει με ψυχολογική ετοιμότητα και συνειρμική εγρήγορση ενώ κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον σε όλες τις σελίδες με μια αμείωτη τακτική που συνεχώς ανανεώνεται μέσα από τις συνθήκες. Χαρακτηριστικό είναι πως στις περιγραφές του βιβλίου συνυπάρχουν πρόσωπα της νεώτερης ιστορίας της Ελλάδας, φυσιογνωμίες από το πολιτικό, το κοινωνικό και το πνευματικό γίγνεσθαι της χώρας που βλέπουμε και σε σπάνιο φωτογραφικό υλικό. Για παράδειγμα τρείς γενιές πολιτικών ο Γεώργιος Παπανδρέου ,ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο σημερινός Πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου. Ο συγγραφέας μέσα από τη σύμπραξη και τη συνύπαρξη προσεγγίσει προσωπικά τη σύζευξη της ψυχοσύνθεσης που αναλύει. Το απρόβλεπτο και το απρόσμενο στοιχείο που επιφυλάσσει ενισχύουν την βαρύτητα των προθέσεων του που ενυπάρχει και ανατέλλει ως αρετή έμπνευσης στις παραστασιακές εικόνες .Σκιαγραφώντας το ποιητή, το νομικό και το πολιτικό Γ.Κουτσοχέρα ο Λεόντιος Πετμεζάς αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές από τις ανθρώπινες ώρες του υιοθετώντας εκρήξεις και τόνους βλέψης που σμιλεύουν την υπαρξιακή συνείδηση ωθώντας την να με ταλλαχτεί σε υπαρξιακή αγωνία. Με διάφανη χαρισματικότητα ενσωματώνει στο πεζό λόγο του τη κυριαρχία της σύνδεσης με την υπάρχουσα τρέχουσα καθημερινότητα αφομοιώνοντας έντεχνα κάθε αλληλουχία. Eμφορούμενος από ενα συνειρμό δυνάμεων παραπέμπει συχνά σε υπερβατικές συλλήψεις με σημαντικές οράσεις και σε ενα βαθυστόχαστο κραδασμό που συνδυάζει παρορμήσεις της διάθεσης .Τα σχέδια του βιβλίου φιλοτέχνησε η Αλεξάντρα Παλιούρα.